Thai Union zet zich in voor 100% duurzame tonijn

13 DECEMBER 2016, BANGKOK
Thai Union zet zich in voor 100% duurzame tonijn

·Als onderdeel van haar nieuwe strategie met betrekking tot tonijn, committeert Thai Union om zich voor haar merken alleen nog maar 100% duurzame tonijn in te kopen van visserijen die ofwel MSC gecertificeerd zijn (Marine Stewardship Council) ofwel die meegenomen worden in een FIP (Fishery Improvement Project) om zodoende in aanmerking te komen voor MSC certificering.

·Thai Union streeft ernaar tegen het eind van 2020 een minimum van 75% behaald te hebben.

·$90m investering in diverse initiatieven, waaronder 11 nieuwe Fishery Improvement Projects, om zo het aandeel van duurzame tonijn te verhogen.

·Thai Union is van mening dat traceerbaarheid de sleutel is tot zowel duurzaamheid als veilige en legale arbeid in de tonijnindustrie.

·Thai Union test nieuwe technologieën om traceerbaarheid te verhogen en om de meest urgente problemen in de visserijsector aan te pakken.

Thai Union Group PCL, een van ‘s werelds grootste leveranciers van vis, kondigt vandaag een ambitieus plan aan om 100% van haar tonijn duurzaam te vangen, met een toezegging om tegen het eind van 2020 minimaal 75% van de tonijn duurzaam te vangen.

Als onderdeel van deze nieuwe strategie voor tonijn, investeert Thai Union $ 90 miljoen in initiatieven die de levering van duurzame tonijn verhogen. Dit is inclusief 11 nieuwe FIP’s (Fishery Improvement Projects) wereldwijd. Een FIP is een programma om een visserij over te laten stappen naar duurzame vangst met minimale impact op het milieu en een beter visserijbeheer.

“Wereldwijd is tonijn voor miljoenen mensen de belangrijkste bron voor proteïnen. Minstens een miljard mensen zijn afhankelijk van vis voor voeding of werk. Als marktleider in de visindustrie heeft Thai Union een verantwoordelijkheid om de tonijnbestanden te beschermen voor het welzijn van de wereld,” vertelt Thiraphong Chansiri, CEO van Thai Union Group. “Onze substantiële investering zal de tonijnvisserij binnen de hele industrie veranderen en het toont onze toewijding tot duurzame omgang met onze oceanen.”

Thai Union definieert duurzaam gevangen tonijn als tonijn die komt van visserijen die al reeds MSC gecertificeerd zijn ofwel die deel uitmaken van een FIP die werkt aan het behalen van de standaarden die nodig zijn voor MSC certificering. MSC certificering wordt wereldwijd door experts erkent als het beste keurmerk voor duurzaamheid in de visindustrie[1].

Momenteel zijn slechts 11 tonijnvisserijen MSC gecertificeerd en die zijn verantwoordelijk voor slechts 14% van het wereldwijde aanbod van tonijn.[2]Onze inzet en strategie zal een positieve impact hebben op de gehele industrie door een aanzienlijke verhoging van het aanbod van duurzame tonijn dat ter beschikking komt voor de tonijnverwerkende industrie, winkeliers en uiteindelijke de consument,” legt Darian McBain, Ph.D., Thai Union’s global director for sustainable development, uit.

Thai Union zal regelmatig over haar voortgang rapporteren. Kijk op http://seachangesustainability.org voor meer informatie over de toezegging van Thai Union en haar bredere SeaChange® duurzaamheidsstrategie.

De nieuwe toezegging van Thai Union heeft betrekking op al haar merken tonijn die wereldwijd verkocht worden, waaronder Chicken of the Sea (Noord-Amerika), Genova (Noord-Amerika), John West (Noord Europa en Midden-Oosten), Mareblu (Italië), Petit Navire (Frankrijk) en SEALECT (Thailand). Elk merk zal regelmatig op haar website een update publiceren over de vorderingen met betrekking tot de toezegging van 2020.

Additionele punten van de nieuwe strategie

Naast investeringen in nieuwe FIPs heeft Thai Union reeds een aantal andere initiatieven ontwikkeld. Het bedrijf gelooft dat traceerbaarheid de sleutel tot duurzaamheid vormt en investeert daarom in nieuwe digitale technologieën die zorgen voor meer transparantie in de bevoorradingsketen. Met 100% digitale traceerbaarheid kan het bedrijf het probleem van illegale, ongereguleerde en ongerapporteerde visserij aanpakken en er zo zeker van zijn dat boten voldoen aan alle regelgeving en dat arbeidsrichtlijnen worden gevolgd. Dit is tevens een vervolg op de belangrijke stappen die reeds zijn gemaakt op het gebied van veilige en legale arbeid voor de medewerkers in de industrie.

Verder belooft Thai Union om alleen nog maar vis in te kopen van purse seiners die staan geregistreerd in het ProActive Vessel Register[3]. Thai Union zal haar wereldwijde tonijn richtlijnen afstemmen en een bijdrage leveren aan wetenschappelijk onderzoek naar het effectief managen van visstanden. De International Seafood Sustainability Foundation (ISSF) doet jaarlijkse controles om er zeker van te zijn dat alle deelnemende bedrijven voldoen aan ISSF duurzaamheidsrichtlijnen en verbetert zo de duurzaamheidsscore, traceerbaarheid en observatie van de tonijnvisserij in internationale wateren[4].

[1]Global Impacts Report 2016, Marine Stewardship Council, pages 9 and 44, https://www.msc.org/documents/environmental-enefit...

[2] The ProActive Vessel Register (PVR) is run by the International Seafood Sustainability Foundation (ISSF). By registering on the PVR, tuna vessel owners demonstrate they are active participants in meaningful sustainability efforts and implement ISSF best practice.

[3]Results of the most recent audit were released on 21st November 2016 : http://iss-foundation.org/update-to-issf-participa...

[4] For more information on the MSC Fisheries Standard, visit https://www.msc.org/about-us/standards/fisheries-s....